In ons blog over de voorbereiding op productfotografie, hebben we de onderwerpen identiteit en merkbeleving uitgebreid besproken. Mocht je dit gemist hebben lees het hier terug. Als de identiteit bepaald is, moet bepaald worden hoe je deze producten gaat presenteren. Hier zijn veel mooie en creatieve manieren voor. In dit blog staat webshop fotografie van kleding centraal.

1. Platte webshop fotografie

Bij platte webshop fotografie wordt het product van bovenaf gefotografeerd. Vaak wordt deze techniek gebruikt bij het fotograferen van kinderkleding. Het voordeel is dat je het product geheel naar eigen styling kan fotograferen. Platte webshop fotografie kan in principe worden toegepast op elk kledingstuk. De keuze voor een bepaalde techniek is voornamelijk heel trendgevoelig. Zo werd de afgelopen jaren bij de H&m veel gebruik gemaakt van de invisible man techniek, maar gebruiken zij nu weer veel platte webshop fotografie.

2. Invisible man techniek

De naam verklapt het misschien al een beetje. Bij deze techniek wordt het kledingstuk op een mannequin of pop gefotografeerd, maar deze wordt er bij de bewerking uitgeshopt. Het lege gedeelte wordt opgevuld met een nekinleg. Op deze manier lijkt het of het product zweeft. Nu horen we je denken: ‘’Wat is hier het voordeel van?’’ Deze techniek zorgt ervoor dat website bezoekers gemakkelijker de pasvorm kunnen zien en niet afgeleid worden door ander factoren. De bezoeker heeft op deze manier een beter beeld van het product. Ze kunnen zien hoe het kledingstuk valt en hoe het eruitziet als ze het aanhebben. Deze techniek zien wij heel vaak terug bij broeken. Het is namelijk vrij lastig om een broek goed in beeld te brengen. De invisible man techniek biedt hier een mooie oplossing voor.

3. Gestylde webshop fotografie

Bij deze vorm van fotografie draait het geheel om de productbeleving. Het voelen en tastbaar maken van het product bereik je door sfeerbeelden. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten op een unieke manier te presenteren. Door een combinatie van vrijstaand en sfeerbeeld ervaart de bezoeker ‘’de optimale beleving.’’ Met deze techniek kan je in één foto meerdere producten laten zien in verschillende kleuren of combinaties.

4. 360º webshop fotografie

Deze methode wordt vaak door grotere webshops toegepast. Maar het is eigenlijk voor elk soort product en elke webshop geschikt. Zoals de naam al aangeeft, is het product met deze methode van alle kanten te aanschouwen. Hierdoor heeft de bezoeker een goed beeld van de vorm en verschillende kanten van het product.

5. Model fotografie

And last but not least: model fotografie. Hier wordt de kleding gefotografeerd op een model. Dit is een veel voorkomende manier van mode productfotografie. Deze manier wordt vaak gecombineerd met de platte webshop fotografie of invisible man techniek. Het gebruik van een model zorgt voor een persoonlijke benadering, hierdoor wordt de bezoeker getriggerd. Het is alleen soms lastig om een model te vinden dat de identiteit van jouw merk uitstraalt. Om deze reden kiezen sommige merken om het model zonder hoofd te tonen.

Welke webshop fotografie kan ik het beste toepassen?

Voor jouw mode webshop zijn meerdere technieken mogelijk. Welke methode het meest geschikt is ligt aan jouw product. Het is belangrijk om een duidelijke keuze te maken voor het soort productfotografie. Op deze manier creëer je een eenheid in jouw producten. Vind je het lastig om de juiste manier van fotografie te bepalen? Daar kunnen wij van Studio Linkshandig jou natuurlijk bij helpen. Bel ons op: 020-370 75 48 of mail naar info@studiolinkshandig.nl

 

Welke webshop fotografie spreekt jou het meest aan en waarom? Laat hieronder je reactie achter!